Ik maak bijna altijd gebruik van psychologische tests. Sommige tests hebben betrekking op aanleg of vaardigheden, bijvoorbeeld  taalgevoel, redeneervermogen, technisch inzicht of concentratie.

 

Andere tests onderzoeken persoonlijkheidskenmerken. Denk bijvoorbeeld aan doorzettingsvermogen, faalangst, zelfstandigheid, of hoe iemand is in het contact met anderen.

 

Ik maak vaak gebruik van allerlei vragenlijsten om de belangstelling voor allerlei soorten opleidingen en beroepen in kaart te brengen.

 

In mijn rapporten zie je het bovenstaande dan ook terug: er wordt altijd ingegaan op de vragen Wat kan ik?, Wie ben ik? en Wat wil ik?

Daarnaast gebruik ik tests om eventuele leer- en leesproblemen te onderzoeken. Daarbij kun je denken aan speciale tests voor het onderzoeken van dyslexie (woordblindheid).

 

Drie specifieke vragenlijsten heb ik zelf ontwikkeld: één helpt leerlingen van het VMBO bij het kiezen van een profiel, de ander ondersteunt HAVO- en VWO-leerlingen bij hun profielkeuze, de derde helpt leerlingen in de laatste jaren van de HAVO of het VWO met hun studie- of beroepskeuze.

 

Samen met de gesprekken leggen de testresultaten de basis voor een goed advies.

 

De tests zijn over het algemeen schriftelijk. Bij het maken van de tests geef ik een rustige en zorgvuldige begeleiding.